Welke cloud dienst is het beste?

Op het eerste gezicht lijkt er weinig verschil te zijn tussen de verschillende cloud diensten, dus men kijkt vaker naar het financiële plaatje bij het selecteren van de beste cloud diensten. Dit is een belangrijk evaluatiepunt, maar zeker niet het enige waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van de beste cloud oplossing voor jouw bedrijf. Net als bij andere webservices, zijn ook factoren als gebruiksgemak of gegevensbeveiliging relevant. Met name voor bedrijven is het ook cruciaal om te weten welke samenwerkingsfuncties elke cloud service biedt. Tot slot is het ook de moeite waard om de betrouwbaarheid en de ondersteuning door verschillende dienstverleners te controleren.

Hieronder beschrijven we je twee van de beste cloud services die jouw bedrijf alle tools bieden, die nodig zijn om efficiënt en concurrerend te blijven op de markt.

Google Drive

Google Drive is het bestandshostingsysteem van Google waarmee je al je documenten in de cloud kunt opslaan. Hierdoor kun je deze documenten waar dan ook delen en openen, wat het perfect maakt voor samenwerking op afstand.

De zakelijke versie van Google Drives gaat verder dan online opslag en office suite, via de G Suite service. Het dient ook voor het beheer van e-mail (Gmail), onderhoudt tekst-, audio- en spraakcommunicatie (Hangouts), organiseert vergaderingen en evenementen (Agenda) en lanceert zelfs je eigen website (Sites), allemaal onder hetzelfde platform. Bovendien is het een betaalde service, advies en persoonlijke ondersteuning via telefoon of e-mail is inbegrepen.

De kosten van de Enterprise-versie van Google Drive variëren afhankelijk van de geregistreerde gebruikers en de opslagruimte van elke gebruiker. Het past zich dus aan het aantal werknemers of collega’s aan en de hoeveelheid opslagruimte die je nodig hebt.

Belangrijkste voordelen voor je bedrijf

Het verbetert teamwork:

De echte kracht van Google Drive zit in het gezamenlijke gebruik (Teams). Er zijn drie soorten bestanden (naast afbeeldingen natuurlijk) die het meest worden gebruikt in een werkomgeving; dit zijn tekstbestanden, spreadsheets en diavoorstellingen. Google Drive biedt drie tools waarmee je precies met deze bestandstypes kunt werken: Google Words, Google Spreadsheet en Google Presentation. Het interessante is dat het een situatie mogelijk maakt waarin bijvoorbeeld meerdere mensen aan hetzelfde tekstdocument werken; of op dezelfde spreadsheet, of in dezelfde diavoorstelling, allemaal tegelijk, mede dankzij de intuïtieve comments en chatbot- en videogesprekken.


Je kunt bestanden delen op een nieuw niveau:

Zie Google Drive als een soort virtuele kast waarin je niet alleen je bestanden opslaat, maar ze ook in vakjes verdeelt. Je kunt een map met boekhoudbestanden hebben, een andere voor verkoop en zelfs een voor externe klanten. En het interessante is dat je elke keer wanneer je een bestand uploadt naar de cloud, bewerkingsrechten kunt toevoegen of verwijderen, zodat het alleen toegankelijk is voor die relevante personen. Dit betekent dat je de boekhoudmap alleen toegankelijk kunt maken voor het boekhoudteam, enzovoort. Er zijn meerdere mogelijkheden wanneer je ze begint te verkennen.


Het vinden van werkbestanden gaat sneller:

Zoekopdrachten worden mogelijk gemaakt door machine learning die kunstmatige intelligentie gebruikt. Hierdoor leert het te begrijpen waar gebruikers naar op zoek zijn en kan het sneller content aanbieden. Deze snelle doorzoekbaarheid met AI vertaalt zich verder in een geautomatiseerde organisatie.


Het beschermen en beheren van je gegevens:

Je kunt grote hoeveelheden gegevens gemakkelijk en snel analyseren en overdragen naar Google Drive Enterprise, dankzij slimme migratietools. De integratie van Google Drive Enterprise biedt een directe verbinding met Salesforce en Slack. Beveiliging is ook een ander belangrijk voordeel, aangezien alle bedrijfsgegevens worden beschermd door geavanceerde privacy controles en door de beveiligde infrastructuur van Google.


Met Google Drive kun je:
  • Je zaken vanaf elke locatie ter wereld beheren.
  • Altijd verbonden zijn en informatie updaten in realtime.
  • De werkefficiëntie verbeteren en kostbare tijd besparen tijdens het werken.
  • Het werk van je medewerkers op een betere manier beheren.
  • De bedrijfskosten verlagen.
  • De productiviteit en efficiëntie van je team verhogen.

Google Drive biedt een breed scala aan abonnementsvormen voor bedrijven, waaronder het Business-abonnement (Starter, Standard, Plus) en het Enterprise-abonnement.

Microsoft Office 365

Office 365 gaat verder dan het reguliere Office, omdat je hiermee overal, altijd en op elk type apparaat kunt werken. Dit is de beste tool voor e-mailhosting en heeft de beste office suite, die je lokaal kunt gebruiken. Het maakt niet uit waar je werkt, want Office 365 voor bedrijven biedt je een breed scala aan bekende en hoogwaardige productiviteitstools, toegankelijk vanaf elke locatie en op elk apparaat.

Met de bekende Office-applicaties zoals Word, Excel, Outlook of Powerpoint kun je nu in realtime creëren, bewerken en delen met elke gebruiker of collega vanaf Windows, Mac, Android of IOS.

Office 365 is een ware revolutie geweest en heeft de manier waarop bedrijven werken radicaal veranderd. De communicatie tools tussen teams, de mogelijkheid om overal gegevens te openen, te bewerken en te delen, en de naadloze integratie met alle soorten apparaten, vormen een enorm concurrentievoordeel.

Door je te abonneren op het zakelijke premiumplan, kun je genieten van gehoste e-mail en internet, terwijl je toegang hebt tot Microsoft Word, Outlook, PowerPoint, Skype, OneNote, Sharepoint en OneDrive via desktop of smartphone. Daarnaast heb je ook toegang tot geavanceerdere en recentere werktools zoals Teams (chat, vergaderingen en videoconferenties, content samenwerking), Yammer (een tool voor sociale netwerken) en Microsoft Planner (voor projectplanning en taakbeheer van je team).

Belangrijkste kenmerken en voordelen voor je bedrijf

Zakelijke e-mail en agenda:

Met Office 365 heb je overal toegang tot gedeelde e-mail, contacten en agenda’s. Met deze tool kun je op afstand werken met elk Windows-, Mac-, Android- of IOS-apparaat.


Teamwork hub:

Bekijk de chatinhoud en -geschiedenis op elk moment in een team- of privéchat. Plan kleine teamvergaderingen of plaats een e-mail in het gesprek om het team op de hoogte te houden.


Business Voice:

Gebruik Office 365 als je enige telefoonsysteem, met de mogelijkheid om collega’s, Skype-gebruikers en telefoonnummers over de hele wereld te bellen.


Online meetings:

Vergader overal en mis nooit een vergadering. Stuur een chatbericht of kies online audio en HD-video tussen meerdere deelnemers om overal face-to-face samen te werken.


Het delen en opslaan van bestanden:

Bewaar, synchroniseer en deel bestanden, zodat iedereen toegang heeft tot de nieuwste versie. Krijg altijd en overal toegang vanaf je favoriete apparaten.


Taakbeheer:

Maak een einde aan de chaos van het organiseren van teamwork en wees productiever. Maak plannen, organiseer en wijs taken toe, deel bestanden, chat over werk en houd de voortgang heel gemakkelijk bij.


Intranet en team sites:

Informeer en betrek mensen in de hele organisatie met een slim, mobiel intranet. Verbind teamleden door middle van inhoud die wordt gedeeld via teamsites.


Zakelijk sociaal netwerk:

Werknemers kunnen samenkomen, delen en beter samenwerken. Microsoft Yammer is bijvoorbeeld een interne sociale app die betrokkenheid en verbinding binnen het bedrijf mogelijk maakt. Verbeter processen en stimuleer innovatie. Krijg toegang tot de collectieve kennis van het bedrijf.


Microsoft biedt een breed scala aan abonnementsvormen. De meest gebruikte vormen, die aan de meeste behoeften voldoet, zijn: Office 365 Business Essentials, Office 365 Business Premium en Exchange Online Plan 1.