Nieuwe Domeinnaam? Denk er goed over na… Hoe je jouw online reputatie kunt redden

Nieuwe Domeinnaam? Denk er goed over na… Hoe je jouw online reputatie kunt redden
Geschreven door Marcel Martens op 24-11-2020 Laatst bijgewerkt op 22-03-2024

Stel je voor dat je leeft zonder naam of identiteit! Dat is toch bizar? Wat dacht je ervan als je die ene geweldige persoon of je rolmodel ontmoet, je stelt je dan voor door eerst je naam te noemen... toch?

Zo werkt dat ook met je bedrijf en haar activiteiten in de online wereld! Jouw identiteit op het web wordt een domeinnaam genoemd!

Er zijn mensen die hun naam veranderen, omdat dit bijvoorbeeld beter past bij hun persoonlijkheid, omdat ze zo een betere relatie met hun omgeving kunnen opbouwen, omdat de naam beter kan worden uitgesproken, enzovoorts! Dit geldt ook voor jouw bedrijf in de webruimte.

Naast het inzicht dat je domeinnaam invloed heeft op je online reputatie, zoals een identiteit kan worden waargenomen bij een persoon, hebben velen de brandende vraag: wat als het nodig is om je domeinnaam te veranderen, is het het risico waard?

Hoe kun je dan je initiële reputatie op het web in stand houden als je de domeinnaam verandert?

Ik heb een aantal geheimen voor je, die je niet wil missen. Laten we beginnen! Laten we beginnen!


Wat is een domeinnaam?

Een domeinnaam is in feite het 'adres op het internet' dat een bepaalde webpagina heeft, bijvoorbeeld www.yourbusinessname.com. Het is altijd uniek, net als een vingerafdruk, dus er kunnen geen twee dezelfde domeinnamen bestaan of gebruikmaken van dezelfde naam.

Maar in tegenstelling tot vingerafdrukken zijn er alternatieven voor deze situatie gezocht omdat het mogelijk is dat er bedrijven zijn met dezelfde naam in verschillende delen van de wereld en ze allemaal hun oorspronkelijke naam als adres of domein op het netwerk willen hebben.

In dit geval worden extensies of afsluitingen gebruikt (bijvoorbeeld, yourbusinessname.com, yourbusinessname.net, yourbusinessname.org, etc.), waardoor je dezelfde naam kunt hebben in het geval dat de naam die je wenst al door iemand wordt gebruikt.

Bovendien kunnen deze domeinnamen "www.yourbusinessname.com" en "www.yourbusinessname.net" zodanig bestaan dat twee bedrijven of bedrijven die niet aan elkaar gelinkt zijn dezelfde naam kunnen hebben, maar met een verschillende extensie.


Intussen is het gebruik van een andere extensie, wanneer degene die je wilt al bezet is, niet het echte doel van extensies. Dit alternatief wordt door bedrijven toegepast, maar het is niet de werkelijke reden waarom ze zijn gecreëerd. In werkelijkheid hebben extensies een andere betekenis. Zij omvatten;

  1. .com - staat voor 'Company' ofwel bedrijven. In het algemeen verwijst het naar elke website die gebruikt moet worden voor commerciële activiteiten.
  2. .net - verwijst naar 'Internet'. In het algemeen verwijst het naar elke website met betrekking tot de wereld van internet, technologie en telecommunicatie, hoewel het tegenwoordig ook voor andere doeleinden wordt gebruikt.
  3. .org - verwijst naar 'Organisaties'. Het verwijst doorgaans naar alle websites van instellingen, organisaties zonder winstoogmerk, enz.
  4. .biz - verwijst naar 'Business' of bedrijf. Het is een nieuwe extensie die doorgaans ook verwijst naar websites van bedrijven met commerciële activiteiten.
  5. .info - verwijst naar 'Informatie'. Deze extensie is ook relatief nieuw en verwijst naar informatieve websites, zoals instellingen of media, enz.
  6. .uk, .es, .do, .mx - Dit zijn extensies die verwijzen naar het land van herkomst, of het nu het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Dominicaans, Mexico, enz. is.

    Er zijn meerdere belangrijkere redenen om je oude domeinnaam te behouden. Dit zijn de twee belangrijkste redenen: a. Oude mailadressen moeten wellicht behouden blijven; dit is ook een veiligheidsrisico als je je oude domeinnaam loslaat.


Helpt een goede domeinnaam bij het ranken van je website?

Het is het belanrijkst om te begrijpen hoe je domeinnaam van invloed is op de rankings in de zoekresultaten van de zoekmachines en SEO (Zoekmachine Optimalisatie). Hoewel er ongeveer 200 rankingfactoren worden gebruikt door het Google-algoritme, waarbij de domeinnaamfactor slechts een onderdeel is, heeft de domeinnaam weinig of geen effect op de ranking van je website. Dit betekent echter niet dat een goede domeinnaam je website niet op vele manieren vooruit kan helpen.

Vandaag de dag spelen verschillende factoren of technieken een rol bij domeinextensies die de organische positionering op het web beïnvloeden. Aangezien je de belangrijkste typen domeinnamen al kent, heb je een generieke domeinextensie nodig als je je webpagina optimaal geografisch wilt positioneren met een zo groot mogelijk bereik. En van de generieke extensies is .com het makkelijkst te onthouden voor de gebruiker.

Als je je website uitsluitend in een bepaald land wilt positioneren, moet je natuurlijk wel een territoriale domeinextensie gebruiken. Als je website bijvoorbeeld Franstalig is, maar je wil deze niet in andere Franstalige landen laten verschijnen, behalve in Frankrijk zelf, kun je dit met de extensie .fr duidelijk maken aan Google.

Maar let op; dit betekent niet dat je je website hiermee in de top 10 van de zoekresultaten plaatst; je maakt alleen de weg vrij, zodat Google weet op wie je je wilt richten.


Als je domeinnaam een merknaam is, is het aan te raden om een gemakkelijk te onthouden domeinextensie te gebruiken, afhankelijk van het publiek dat je wil aanspreken. Het is immers niet essentieel in je positioneringsstrategie aangezien de SEO van je website niet uitsluitend gebaseerd is op je domeinnaam en extensie.

Hoewel het niet zo specifiek is, is het resultaat hetzelfde in de Google Search Console. Je hebt een sectie genaamd "Internationale segmentatie", waar je het land kunt opgeven dat je voor je content of diensten wilt targeten.

Houd er rekening mee dat het kopen van meerdere domeinextensies met je merknaam problemen in de toekomst kan voorkomen. Zelfs als je slechts in één ervan content plaatst en de rest een 301-redirect geeft naar het domein met je hoofdextensie, is het altijd mogelijk dat iemand buiten jouw bedrijf met dezelfde naam komt als jouw merk, maar met een andere domeinextensie.


Echter is het wel zo dat verschillende SEO-technieken suggereren dat het combineren van een keyword als domeinnaam met een extensie die de kracht van dat keyword ondersteunt, ook helpt bij het verbeteren van de ranking van een website.

Dit soort technieken zijn bedoeld voor pagina's met een specifiek type product of bedrijf binnen een bepaalde locatie. Als de voorgaande voorbeelden niet op jou van toepassing zijn, kunnen deze technieken je dus beperken.

Een ander geval waarin je een zoekwoord kunt gebruiken als domeinnaam samen met een extensie die dat zoekwoord ondersteunt, is door het te gebruiken als een landingspagina in je Google Ads-campagne.

Een voorbeeld van een combinatie van een domeinnaam die als zoekwoord wordt gebruikt plus een extensie om deze kracht bij te zetten, zou bijvoorbeeld kunnen zijn; 'cheapelectricals.madrid'.

In dit geval heb je met behulp van het het zoekwoord 'cheap electricals' en de generieke domeinextensie '.madrid' een website gecreëerd die de lokale SEO ten goede komt, zelfs als deze geen territoriale domeinextensie heeft. Het is definitief en de inhoud ervan zal uitsluitend gericht zijn op de inwoners van Madrid.

Over het algemeen, ondanks het feit dat een domeinnaam misschien niet in grote mate bijdraagt aan je ranking zoals je misschien zou verwachten, kan een domeinnaam wel zorgen voor; een hoger doorklikpercentage voor je website; beter opbouwen van het klantenvertrouwen; meer aandacht voor je website in de zoekresultaten van de zoekmachines en het kan je merk meer potentie geven.

Redenen waarom mensen of bedrijven hun domeinnaam zouden willen veranderen


Verandering is van vitaal belang voor aanhoudende kwaliteit en prestaties. Het kan zijn dat de dingen heel anders uitpakken, of dat de marktvoorspellingen niet zijn uitgekomen zoals voorspeld, waardoor je gedwongen wordt om nieuwe ideeën te ontwikkelen.

Soms kan het zijn dat de smaak van klanten is veranderd. Je bedrijf besluit zich te verdiepen in een andere niche of om een ander product te ontwikkelen dat niet overeenkomt met wat ze in eerste instantie willen produceren. Dit alles en nog veel meer kan een nieuw begin forceren, wat invloed kan hebben op de naam van het bedrijf en dus op de domeinnaam die jij of een bedrijf aanneemt.

Naarmate de webruimte blijft toenemen met klanten die tot jou en andere beschikbare bedrijven proberen door te dringen, blijven je verwachtingen veranderen. Ze willen vooral precies vinden waar ze naar op zoek zijn, met weinig moeite, waardoor de online ruimte een concurrerende ruimte wordt.

Als je domeinnaam dus niet bijdraagt aan je online ranking en webverkeer, kan het een sterke aanwijzing zijn dat je iets moet veranderen. Hoewel het verhuizen van een website klinkt als een onvermurwbaar project, wordt het alom herkend als een geheel nieuw project. De migratie is echter niet zo vervelend als je misschien denkt.

Hier zijn een aantal belangrijke redenen waarom je genoodzaakt kan zijn om je domeinnaam te veranderen;

1. Wijziging van je bedrijfsnaam
Het is meestal aan te raden om een domeinnaam te gebruiken die je product of dienst het beste beschrijft. Maar als je besluit om je bedrijfsniche te veranderen naar een nieuwe, is het raadzaam om een nieuwe domeinnaam te registreren voor het bedrijf.

Bijvoorbeeld, voor een e-commerce domeinnaam die gebruikt wordt voor de verkoop van tassen. Buybags.com besluit bijvoorbeeld om over te gaan op de verkoop van boeken. Het is dan belangrijk dat er een nieuwe domeinnaam wordt gebruikt voor deze nieuwe branche.

2. Verhogen van webverkeer


Soms kunnen je klanten je merk verwarren met het merk van je concurrenten. Dit kan van grote invloed zijn op het verkeer op je website. Daarom is het misschien wel het meest overtuigend om een domeinnaam te kiezen die helpt om je merk te positioneren voor een verhoogde zichtbaarheid.

3. Om de online marketingkosten te verminderen
De uitgaven voor online marketing worden steeds massiever, waardoor bedrijven zwaar investeren in zoekmachineadvertenties, display advertising, videoadvertenties, e-mailmarketing, enz.

Een bedrijf zonder goede domeinnaam geeft weliswaar veel uit aan hun online marketingkosten. De overstap naar een nieuwe domeinnaam kan dan helpen om meer organisch webverkeer te genereren richting de website, waardoor reclamekosten worden gereduceerd.

4. Om er een gebruiksvriendelijke URL van te maken
Het hebben van een lange en moeilijke domeinnaam kan je ranking op het web belemmeren. Personen en bedrijven die deze fout hebben gemaakt kunnen besluiten om hun domeinnaam te veranderen in een kortere, gemakkelijk te onthouden domeinnaam die overeenkomt met hun bedrijf en zo hun ranking verbeteren.

5. Meerdere domeinen onder één paraplu onderbrengen
Stel, je hebt meerdere websites, zowel professioneel als persoonlijk, die dezelfde soort service leveren aan een vergelijkbaar publiek. In dat geval kun je besluiten om ze onder één dak te plaatsen.

Verander je domeinnaam alleen als...


Ook al is er een betere beschikbaar om te kunnen gebruiken, de belangrijkste reden om een domeinnaam te willen veranderen is een verandering in de bedrijfsnaam, die het gevolg kan zijn van specifieke of onvoorziene omstandigheden.

Het wijzigen van een domeinnaam lijkt misschien een goed idee, maar doe het alleen als je bedrijf betrokken is bij een schandaal dat een deuk in het imago of de identiteit van het bedrijf lijkt te veroorzaken.

Een andere mogeijkheid is een fusie met een ander merk, waardoor de bedrijfsnaam wordt gewijzigd. Wees al met al voorzichtig met het veranderen van je domeinnaam als je eenmaal een hoog niveau van naamsbekendheid hebt bereikt. Dit komt omdat het veranderen van de naam en de URL van een bedrijf algemeen als complex wordt gezien, waarbij de kans groot is dat het fout gaat als het niet goed wordt beheerd.

Verander je domeinnaam op de juiste manier


Net zoals je al weet dat een domeinnaam alleen wegens delicate redenen zou moeten worden veranderd; zou je jezelf moeten laten leiden door wat je moet doen als je in zo'n situatie terechtkomt. Hier zijn tien tips om je te helpen die soepele overgang van je oude naar je nieuwe domeinnaam uit te voeren. Dat zijn;

1. Leg je nieuwe domeinnaam op tijd vast.
Deze voor de hand liggende taak bij het verhuizen naar een nieuwe domeinnaam is het tijdig aanschaffen van je nieuwe domeinnaam. Afgezien van het feit dat het je nieuwe bestemming wordt, helpt het bij de ranking. Het is namelijk zo dat des te eerder je het vastlegt, des te meer kans je de zoekmachines geeft om je nieuwe website te 'crawlen'.

Wanneer je het nieuwe domein hebt verworven, heb je er een "coming soon"-pagina op staan, die de zoekmachines en natuurlijk de mensen vertelt dat er binnenkort een nieuwe site zal worden gehost. Dit geeft de zoekmachines een goed gevoel en zorgt ervoor dat het domein er niet uitziet als een geparkeerd domein, maar als een domein om in de gaten te houden.

2. Informeer je publiek


Maak geen verrassingsfeestje van de verhuizing naar de nieuwe domeinnaam. Het moet een speciale gelegenheid zijn waar je publiek al van op de hoogte is voordat het wordt gelanceerd en waardoor zij er dus al op kunnen anticiperen.

Je kunt je publiek informeren door hen te vertellen dat er binnenkort een nieuwe pagina op je homepage komt, je kunt dit op je social media plaatsen en het zelfs in je e-mailnieuwsbrief aan hen vermelden. Je kunt influencers in je vakgebied ook vragen om je te helpen om het uit te dragen aan een breder publiek.

3. Creëer een sitemap


Als je website veel pagina's heeft, zal het ter beschikking stellen van een sitemap je helpen om een lijst van alle pagina's op je website op te stellen. Deze zul je nodig hebben om een aantal van de tips die later zullen worden uitgelegd uit te kunnen voeren.

4. Controleer je content
Markeer na het creëren van een sitemap alle vermeldingen van het oude domein. Zorg ervoor dat de hyperlinks en teksten van de site volledig zijn bijgewerkt op de nieuwe site. Dit omvat ook de vermeldingen in de websitekopie en de links, die zijn opgenomen in de kop- en voettekst en andere navigatie-elementen.

5. Stel een 301-redirect in

Hiermee geef je Google een heads up, aangezien ze niet automatisch weten dat de nieuwe site van jou is. Dus, om te voorkomen dat de inhoud wordt gedupliceerd kun je 301-redirects instellen. Zo vertel je de zoekmachines dat de link naar een andere locatie is verhuisd. Dit is het moment waarop je sitemap van essentieel belang is. Het helpt je om de zoekmachines te informeren over de nieuwe URL's van elke pagina van je oude website.

De 301-redirects zijn ook ongelooflijk belangrijk voor het publiek dat de website bezoekt. Zij kunnen klikken op links van de oude website vanaf elke externe site, oude e-mails die je naar hen hebt gestuurd of vanuit hun bladwijzers; de 301-redirects sturen hen door naar de pagina die ze wensen te bezoeken op je nieuwe website.

6. Informeer Google Webmaster


Zodra je nieuwe site en de 301-redirect gereed zijn, is de volgende belangrijke stap om Google te informeren dat je naar een nieuw domein bent verhuisd. Je kunt dit doen met de tool Adreswijziging in Google Webmaster.

Door de webmaster te informeren, zal Google je nieuwe website beter indexeren, waardoor de impact van je oude klassering in de zoekresultaten wordt verminderd. Het helpt Google ook om alle rankings die je in de loop van de tijd hebt behaald over te brengen naar het nieuwe domein, zodat je je geloofwaardigheid nog steeds intact kunt houden.

7. Update je Google Analytics


Waarschijnlijk neem je je Google Analytics-code mee naar je nieuwe website om te gebruiken voor het bijhouden van de gegevens en inzichten van je site. Deze zal moeten worden bijgewerkt om de gegevens van de oude en ongebruikte website te kunnen blijven volgen. De bij te werken gegevens zijn onder andere je nieuwe domein-URL, je profielnamen en je accountnaam.

8. Laat de oude website nog een tijdje live staan
Je hoeft niet te wachten tot de dag dat je oude domein vervalt om het nieuwe domein te lanceren. Het is belangrijk om een overgangsperiode toe te staan waarin mensen gewend raken aan de migratie van de oude naar de nieuwe site.

Het zorgt ervoor dat mensen die nog steeds toegang willen tot het oude domein kunnen wennen aan het nieuwe domein. Zodra de 301-redirect operationeel is kun je de overgangsperiode een jaar of langer laten duren, vooral als het niet duur is om deze te vernieuwen.

b. Je wil de redirects online houden zodat externe links blijven werken;

9. Stel een 404-foutmelding in op de oude site


De 404-foutmelding lijkt misschien wat dringend, maar deze kan creatief worden gebruikt om je publiek sneller van de oude website naar het nieuwe domein te leiden. Hoewel we de voorkeur geven aan de mooie 301-redirect methode om bezoekers te helpen.

10. Overdracht naar een nieuw e-mailadres.
Zodra je begonnen bent met het gebruik van het nieuwe domein, moet je ervoor zorgen dat je e-mailadres overeenkomt met de nieuwe domeinnaam. De reden hiervoor is dat zodra je oude domein niet meer werkt, je e-mailadres dat aan het domein gekoppeld is, ook niet meer werkt.


Om tijdens de overgangsperiode effectief naar een nieuw e-mailadres over te stappen, kun je je publiek op de hoogte stellen van het nieuwe adres door e-mails door te sturen of door een autoresponder in te stellen die hen op de hoogte stelt van je nieuwe mailbox.

Bedankt voor je interesse! Alsjeblieft! Wanneer je de tien stappen op hebt gevolgd, ben je nu met succes verhuisd naar een nieuw domein, zonder losse eindjes.

Overweeg in de tussentijd om meer te investeren in de je PR / marketing wanneer je eenmaal bent verhuisd naar een nieuw domein. Dit zal je helpen om meer autoritatieve links te genereren, je ranking te verhogen en zo het proces van het herstellen van je websiteverkeer te versnellen.


in Blog

Deel deze post

Labels

Onze blogs

Aanmelden om een reactie achter te laten
Trotse shirt sponsor Top Oss