Eerlijke uitleg over wat een cloud-oplossing kost

Een van de eerste vragen die potentiële cloud-gebruikers beantwoord willen hebben als ze ons bedrijf bellen is: hoeveel kost een cloud-oplossing? Hoewel het een erg moeilijke vraag is om direct te beantwoorden, zal ik mijn best doen om wat richtlijnen uit te leggen.

Het afnemen van een cloud-oplossing lijkt erg veel op het kopen van een nieuwe auto of een nieuw huis. Met zoveel beschikbare opties verschillen de prijzen ook drastisch.

Als voorbeeld neem ik een nieuwe auto kopen. Een Ford Focus begint rond de €23.000 wanneer je voor een standaard model kiest. Hij kan al snel meer dan € 50.000 kosten als de koper opties kiest zoals een snellere motor, lederen bekleding, sport uitvoering, andere velgen, speciale lak, navigatie, klimaat control, etc.

Meegenomen dat de gemiddelde Nederlander zijn of haar auto binnen vijf jaar verkoopt of inruilt, waarom kiezen zoveel mensen dan toch voor al die upgrades? Het antwoord is omdat de meeste mensen begrijpen hoe belangrijk het is om direct te krijgen wat ze willen, zodat ze later geen spijt krijgen. Omdat de meeste Nederlanders 30 minuten of langer per dag in hun auto rijden, willen ze ervoor zorgen dat hun auto hen comfort, kwaliteit, levensduur en gebruiksgemak biedt.

Deze zelfde principes zijn ook van toepassing op de meeste bedrijven die een cloud-oplossing overwegen.

Je zult jouw cloud-oplossing elke dag gebruiken zolang je deze afneemt. Het is van cruciaal belang dat je direct de juiste cloud oplossing kiest met de juiste opties om maximaal plezier, veiligheid en gebruikersgemak te garanderen met minimaal onderhoud. Daarom kiezen de meeste ondernemers ervoor om het cloud pakket te nemen dat hen op de lange termijn het meeste gebruikersgemak geeft.

Helaas richten sommige mensen zich alleen op de maandelijkse prijs van een cloud-oplossing met als doel de goedkoopste leverancier te vinden, waardoor ze gebruikersgemak, weinig onderhoud, kwaliteit en veiligheid opofferen, wat onvermijdelijk tot spijt leidt – vooral gezien het feit dat in tegenstelling tot een auto, een cloud oplossing niet kan worden ingeruild als men ontevreden en teleurgesteld is. Ook overstappen naar een andere oplossing is niet eenvoudig een neemt de nodige (gebruikers)frustratie en kosten met zich mee.

Enkele van de meest voorkomende “add-ons” die worden afgenomen bij een cloud-oplossing:

  • setup
  • implementatie
  • het migreren/overzetten van alle bedrijfsdocumenten en e-mail;
  • antivirus bescherming voor werkplekken en eventuele servers;
  • back-up Online voor dagelijkse automatische off-site back-ups;
  • 2-factor Authenticatie;
  • upgrade naar Windows 10 Pro;
  • vernieuwen hardware;
  • fatsoenlijke WiFi;
  • VaMo (Vast-Mobiel) telefoon integratie voor optimale bereikbaarheid;
  • hoge kwaliteit headsets met Noice cancelling zodat je met z’n allen kunt (video)bellen zonder dat de ander je collega’s of achtergrond geluid hoort.
  • all-in-one multifunctionele printers met scan to e-mail optie;
  • vast onderhoudscontract (all you can eat);

Zoals je kunt zien zijn er nogal wat opties beschikbaar. Wanneer iemand een voorstel (offerte) van ons ontvangt, onderzoeken we grondig elke optie om de ondernemer te informeren over de voordelen van de optie. We willen het algemeen belang ervan voor het succes van het project identificeren.

Hoeveel kost een cloud-oplossing?

De gemiddelde prijs voor een cloud-oplossing (inclusief installatie, migratie en onderhoud) is € 30 – € 150 per gebruiker per maand. In vergelijking, een eigen server omgeving voor 4 gebruikers kost al snel € 40.000 – € 75.000 in aanschaf, onderhoud en support voor 5 jaar. Dat is € 165 – € 320 per gebruiker per maand.

De IT kosten voor 5 jaar

Gebaseerd op 4 gebruikers.

Hoe de implementatie van je IT-omgeving effect heeft op de kosten

Wanneer iemand ons vraagt wat een IT-omgeving kost, is de mate van installatie en ondersteuning ook een sleutelfactor. Hiermee bedoel ik dat we als bedrijf drie verschillende pakketten hebben die we onze klanten aanbieden. n tegenstelling tot de meeste IT-bedrijven, zullen we zoveel of zo weinig doen als onze klanten van ons verlangen. Deze flexibiliteit leidt tot minder stress en meer besparingen voor de klant.

De pakketten zijn als volgt, met het daarbij behorende prijs-bereik:

1. Doe het zelf (DIY)

Dit pakket omvat per gebruiker:

  • Office 365 Business Standard
  • Google G Suite (Google Drive)
  • Back-up Online voor e-mail (50Gb);
  • Back-up Online voor bedrijfsdocumenten (100Gb);
  • Eset Endpoint protection voor 1 pc/laptop (antivirus pakket incl. Ransomware bescherming en firewall);

de klant is verantwoordelijk voor al het werk dat nodig is voor het project, inclusief installatie, implementatie, migratie van alle documenten en e-mailboxen, deinstalleren & installeren van software, instellen van back-ups, onderhoud en gebruikersvragen, printers, werkplekken, etc. etc.

Hoewel het installeren van deze cloud-oplossing niet heel erg complex is, heeft het wel de nodige aandacht voor details nodig en is er weinig ruimte voor fouten. Ik adviseer het doe-het-zelf pakket aan klanten die zelf een zeer ervaren IT-er, met voldoende Office 365 & Google Drive ervaring, in dienst hebben en daarbij de nodige project management & communicatie-skills in huis hebben om alles in goede banen te leiden en gebruikers aan de hand te nemen tijdens de overstap naar een nieuw systeem.

Gemiddeld besteedt een goeie IT-er 40 – 200 uur aan de implementatie & overstap naar de nieuwe cloud-oplossing, afhankelijk van het aantal gebruikers en de opties die het bedrijf erbij neemt. Klanten besteden gemiddeld € 35 – € 120 per gebruiker per maand met pakket 1.

2. Cloud-oplossing met implementatie & migratie, zonder onderhoud

Pakket 2 bevat alles uit pakket 1, maar bevat ook de implementatie en migratie van alle bedrijfsdocumenten en e-mail accounts. Bedrijven besteden gemiddeld € 90 – € 150 per gebruiker per maand voor Pakket 2.

3. Cloud-oplossing met implementatie & migratie, met onderhoud & support + Vast-Mobiel geïntegreerde telefonie-oplossing

Veel bedrijven doen liever zaken met één partij als het op ICT aankomt. Wij van M – IT Services zijn een van de weinige bedrijven die onze klanten een echte gebruiksklare complete cloud-oplossing aanbieden waarbij de klant nagenoeg niets hoeft te doen. Wij regelen de implementatie en overstap op de achtergrond zodat jullie gewoon door kunnen blijven werken. Pakket 3 bevat alles uit pakket 2, maar bevat daarnaast ook “all you can eat” ondersteuning. Tot slot zit er een totale telefonie-oplossing (vast & mobiel met onbeperkt bellen) bij inbegrepen zodat je voor al je ICT-zaken één partner hebt.

Daarmee heb je nooit meer verassingen en weet je precies waar je aan toe bent. De meeste klanten besteden gemiddeld € 170 – € 250 per gebruiker per maand voor een all-in contract, de grote meerderheid valt tussen de € 170 – € 200 per gebruiker per maand.

Wil je zien hoeveel jouw cloud-oplossing kost met al je favoriete opties?
Gebruik onze ontwerp- en prijs-tool om je te helpen met het kiezen van de juiste opties en een prijsindicatie te krijgen!

Ontvang direct een offerte

Hoe verhoudt een cloud-pakket zich ten opzichte van een standaard cloud-oplossing zoals Office 365 & Google G Suite

zoals je waarschijnlijk kunt zien variëren de prijzen nogal wat en dat moet ook. Iedereen heeft verschillende voorkeuren, doelen en budgetten wanneer het aankomt op het inrichten van je IT-omgeving. Wat betreft de prijsvergelijking van onze cloud-pakketten met andere soorten pakketten, zou men het volgende kunnen verwachten:

Office 365

om voor de hand liggende redenen kost een cloud-oplossing als Office 365 Business Standard aanvankelijk € 10,50 per gebruiker per maand.

Wat kost een Office 365 installatie/implementatie & migratie?

De implementatie-kosten bedragen, afhankelijk van de omvang, het aantal bedrijfs-toepassingen en gebruikers zo’n € 750 – € 5.000. Dit komt omdat Microsoft rechtstreeks alléén doe-het-zelf pakketten aan eindgebruikers levert. Microsoft vertrouwt op zijn Resellers welke de implementatie verzorgen voor de eindgebruiker. Datzelfde geldt ook voor het overzetten van alle bedrijfsdocumenten en e-mailaccounts. De gemiddelde kosten voor het overzetten van deze data bedragen € 280 – € 1.100 per gebruiker, afhankelijk van de hoeveelheid data, servers en softwarepakketten de klant gebruikt.

Eenvoudig gezegd is een Office 365 omgeving alleen niet voldoende. Hoewel de initiële kosten normaal gesproken lager zijn dan van een totaal pakket, zijn de kosten op lange termijn vaak veel hoger Met een gemiddelde behoefte aan support die rond de € 70 per gebruiker per maand kost, niet te vergeten de kosten voor het zelf regelen van een gedegen back-up oplossing plus het beschermen van je werkplekken tegen virussen, ransomware en andere vormen van cybercriminaliteit… ( € 15 – € 30 per gebruiker per maand ) kun je het prijsverschil gemakkelijk binnen 3 jaar na de implementatie van het cloud-pakket goedmaken.

Dit speelt niet eens een rol bij de gebruiksvriendelijkheid van een pakket voor een potentiële koper van een cloud-oplossing (opnieuw vanwege het gebruiksgemak, de totaaloplossing en precies weten waar je aan toe bent), evenals het elimineren van de frustraties bij jou en je medewerkers.

Google G Suite

De Google manier levert een compleet andere gebruikerservaring. Daar zie je een grote discrepantie met de gebruikelijke werkplek. Microsoft Office 365 biedt namelijk ook desktopversies van programma’s als Word, Excel, PowerPoint, Outlook en Access. Bij G Suite zitten alleen de browser versies. Google G Suite Business kost € 10,40 per gebruiker per maand. Net als Office 365 biedt Google ook apps aan zodat je op al je apparaten gebruik kunt maken van je abonnement. Het grootste voordeel van Google G Suite is de onbeperkte opslag (vanaf 5 gebruikers) ten opzichte van de 1 TB bij Microsoft.

Wat kost een Google G Suite installatie/implementatie & migratie?

De implementatie gaat meestal via een reseller omdat Google net zoals Microsoft alleen doe-het-zelf pakketten aanbiedT aan eindgebruikers. Deze eenmalige installatiekosten liggen tussen de € 500 en € 1500. Afhankelijk van het aantal gebruikers, mailboxen en de hoeveelheid data bedragen demigratiekosten € 280 – € 750 per gebruiker.

Ook voor Google G Suite geldt dat het abonnement alleen niet voldoende is. Hoewel de initiële kosten lager zijn dan van een totaal pakket, zijn de kosten op lange termijn vaak veel hoger. Met een gemiddelde behoefte aan support die een gemiddeld bedrijf rond de € 50 per gebruiker per maand kost. Vergeet ook niet de kosten voor een gedegen back-up-oplossing (Ja, ook hier moet je daar zelf voor zorgen) plus het beschermen van je werkplekken tegen virussen, ransomware en andere vormen van cybercriminaliteit… (€ 15 – € 30 per gebruiker per maand ). Daarmee kun je het prijsverschil gemakkelijk binnen 3 jaar na de implementatie van het cloudpakket goedmaken.

Dit speelt niet eens een rol bij de gebruiksvriendelijkheid van een pakket voor een potentiële koper van een cloud-oplossing (opnieuw vanwege het gebruiksgemak en precies weten waar je aan toe bent), evenals het elimineren van de frustraties bij jou en je medewerkers.

Klaar om een offerte aan te vragen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.